پاسخ های مکتب کاتولیک به تجدد
نویسندگان
چکیده
واژه «تجدد» modernity یکی از واژههای چترگونه است که میتواند معانی متعدد و حتی گوناگون را در برداشته باشد. آن گونه که اخیرا در کتابی از لویی دوپره luis dupre با نام گذار به تجدد (1) passage to modernity آمده است، «تجدد حادثهای است که رابطه بین هستی، منشا متعالی آن و انسان مفسر را دگرگون کردهاست». (ص249کتاب) این جمله هر چند تا حدی خنثی است. در عین حال دلالت میکند که ترکیب زنده پیشین گسسته، و بینشهای قدیمیتر درباره روابط عمیق بین طبیعت، خدا و آدمی دچار تغییر اساسی شده است. به شکل خلاصه، برخی از مفسران تجدد را خسران میدانند. اما برای پارهای دیگر، تجدد به معنای سود است و به نحو مشخص ظهور تدریجی اطمینان انسان: ما میتوانیم تجربه کنیم، بفهمیم و به شیوههای هیجانانگیز نوینی نسبتبه جهان، مسئولیت داشته باشیم. بدین ترتیب، شگفت آور نیست که پاسخهای ارائه شده به تجدد را در دو گروه اصلی و بر روی طیفی از تفاسیر منفی و مثبتبیابیم. از یک سو مفسرانی بر جنبه آشفتگی یا بحران معنا و ارزشها و، بدین جهت، بر مقاومت در برابر اثر زیانبار تجدد تاکید میکنند; این تفسیر و پاسخ میتواند گهگاه با طنین اندوه نسبتبه وحدت و یکپارچگی پیشین همراه شود. از سوی دیگر میتوان کسانی را یافت که حتی از منظر دینی و ایمانی، پذیرشی مثبت نسبتبه افقهای نوین دارند.
منابع مشابه
آیین کاتولیک و الهیات جدید
در مقدمه مقاله پس از بحث واژه شناسی به ظهورمدرنیته و عوامل دخیل در پیدایش تفکر مدرن مختصرأ اشاره خواهد شد. در این باره به دیدگاه رایج درباره عامل اصلی پیدایش دوره مدرن یعنی اندیشه دکارت اشاره میشود. درادامه به چالشهای مدرنیته با مسیحیت بویژه آیین کاتولیک اشاره خواهد شد. همچنین به سیر تاریخی واکنشهای آیین کاتولیک به مدرنیته پرداخته میشود و گفته خواهد شد که چرا الهیات جدید نتوانست در بستر...
متن کاملکلیسای کاتولیک و جهان مدرن
نحوة مواجهة هریک از ادیان الهی با دنیای مدرن و دگرگونیهای فرهنگی، سیاسی و اقتصادی و تحولات تند و سریع مدرنیته و مسائل ناشی از آن، از مسائل مهم پیش روی ادیان است. هدف این نوشتار ارائة گزارشی از نحوة مواجهة مسیحیت با لوازم و مسائل دنیای جدید و چارهاندیشی بهتر برای این مواجهه است. پیروان کلیسای کاتولیک در مواجهة با جهان جدید و مسائل و معضلات آن و رقیبان تازهنفس و مقتدری چون اومانیسم، لیبرالیسم...
متن کاملسیر تحول الاهیات اخلاقی کاتولیک
الاهیات اخلاقی مسیحی، تحولات زیادی را پشت سر گذاشته است. عهد جدید، منشأ اصلی اخلاق مسیحی است. محور تعالیم حضرت عیسی7، ملکوت خدا بود؛ و تحول درونی، شرط ورود به ملکوت تلقی میشد. اخلاق مورد نظر پولس، فضیلتمحور بود و به جای تأکید بر اوامر و نواهی بیرونی، بر درونی شدن اخلاقیات توجه داشت. تعالیم اخلاقی آبای کلیسا بیشتر موعظهای، شبانی، مدافعانه و تعلیمی بود. تا حدود هزار سال، علم اخلاق منسجم و نظا...
متن کاملتحلیل کُد اخلاقیِ «محبّت» در آئین کاتولیک
نظام اخلاقی سامانهای است که بر پیروان خود حاکم میشود و رفتار و اوصاف اختیاری آنان را در روابط چهارگانهشان (رابطه با خود، خداوند، دیگران و محیط زیست) تنظیم میکند و سامان میدهد. هر نظام اخلاقی، در درون خود عناصر و اجزایی دارد که کُدهای اخلاقی از اصلیترین عناصر نظام هایاخلاقی تلقی میشوند. کُد اخلاقیِ محبت، اصلیترین دستور اخلاقی در نظام اخلاق مسیحی و کاتولیک است. این اصل حاکی از آن است که آدم...
متن کاملبررسی آموزه خطاناپذیری پاپ در کلیسای کاتولیک
در جهان مسیحیت اموری همچون کتاب مقدس، کلیسا، شورای اسقفان و پاپ از جمله موضوعاتی هستند که کم و بیش درباره آنها ادعای خطاناپذیری مطرح شده است. آنچه در این میان از همه بحثبرانگیزتر است و ابهامات و اختلافات بسیار به همراه داشته و دارد، خطاناپذیری پاپ است. در این مقاله، ضمن اشاره به مفهوم و متعلق خطاناپذیری، چگونگی حجیتیافتن این آموزه در طول تاریخ بررسی و نقد شده است. اگرچه اشاراتی در نامههای پا...
متن کاملمنابع من
با ذخیره ی این منبع در منابع من، دسترسی به آن را برای استفاده های بعدی آسان تر کنید
عنوان ژورنال:
فصلنامه علمی پژوهشی نقد و نظر (فصلنامه علمی پژوهشی فلسفه و الاهیات)جلد ۵، شماره شماره ۱۸-۱۷، صفحات ۱۱۷-۱۵۳
میزبانی شده توسط پلتفرم ابری doprax.com
copyright © 2015-2023